Naar de homepage van de NVGP Forum Nederlandse Vereniging van Graves Patienten

FAQFAQ ZoekenZoeken GebruikerslijstGebruikerslijst GebruikersgroepenGebruikersgroepen RegistreerRegistreer
ProfielProfiel Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken InloggenInloggen

Aanvallen van duizeligheid.........wie herkend dit??
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Dit forum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Forum Nederlandse Vereniging van Graves Patienten forum index -> Te snelle schildklierwerking
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Agnes

BerichtGeplaatst: Zo 11 Jun , 2006 7:59    Onderwerp: Aanvallen van duizeligheid.........wie herkend dit?? Reageer met quote

Hallo
Ik heb een vraag. Ik heb al geruime tijd regelmatig last van aanvallen van duizeligheid. Ik ben zodanig duizelig dat ik mijn hoofd nauwelijks durf/kan bewegen en lopen is dan ook erg eng. De aanvallen komen vanuit het niets opzetten, gewoon als ik rustig zit... Ze duren van aan paar uur tot zelfs dagenlang.
Hiervoor ben ik al eens bij de huisarts geweest en hij zegt dat dit door mijn evenwichtsorgaan komt en onschuldig is. Dit kan natuurlijk best zo zijn maar ik vraag me eigenlijk af of dit een klacht kan zijn wat bij Graves kan horen??
Wie herkend dit of kan misschien uitsluiten dat dit met Graves te maken heeft?
Liefs Agnes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
san

BerichtGeplaatst: Zo 11 Jun , 2006 13:09    Onderwerp: Reageer met quote

hoi Agnes,

ik heb hier momenteel ook veel last van, het lijkt dan ook of ik af en toe een "stroomstootje" krijg (alsof ik schrikdraad even aanraak) ik weet ook niet of het met graves te maken heeft, maar het is wel erg vervelend.
(mischien heeft het warme weer ook zijn invloed)

groetjes san
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM naam
marjon

BerichtGeplaatst: Zo 11 Jun , 2006 16:15    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Agnes,
Ik herken dat duizelige ook. Komt en gaat en je kunt het geen naam geven. Iedere keer als m'n medicijnen bijgesteld werden zakte het duizelig zijn ook. Lijkt mij dat dit dus zeker met je schildklier te maken heeft. Sterkte verder.
Groetjes, Marjon
Naar boven
Alice

BerichtGeplaatst: Zo 11 Jun , 2006 18:46    Onderwerp: Reageer met quote

ik had meer last van hetgeen waar San het over heeft.
Het electric head gevoel ....
Dat heeft toch te maken met je hypofyse, je termometer van je lichaam ... want per slot van rekening wordt er vanuit je hypofyse geregeld hoeveel van de bepaalde stofjes er in je lichaam terecht moeten komen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
san

BerichtGeplaatst: Zo 11 Jun , 2006 19:33    Onderwerp: Reageer met quote

hoi alice,

heeft dit dan ook met graves te maken? en kun je er iets aan doen?
ik voel het van achter uit mijn nek naar mijn hoofd gaan, en ben daarnaast ook duizelig.
(ik had hetzelf nog niet gekoppeld aan graves)

groetjes san
Naar boven
Alice

BerichtGeplaatst: Zo 11 Jun , 2006 21:43    Onderwerp: Reageer met quote

JIj voelt het vanachter uit je nek.
Ik alleen maar op een plekje hoog in mijn hoofd onder het schedeldak. een electrisch schokje. Alsof de hypofyse het ook even niet meer weet. Het geeft een licht, duizelig gevoel maar is nog te doen.
Een afkicken van het zelf moeten werken en in mijn geval nu, het afkicken van het feit dat de boel weer aan de gang moet. Dat is wat ik denk ...
Het is de laatste 2 weken alweer minder dus ik hoop nu dat het voortaan wegblijft.

Vreemd genoeg kende mijn moeder dit gevoel ook toen ze stopte met de Seroxat die zij slikte voor een angstaanval die ze had ontwikkeld. Toen ze stopte met de medicijnen had zij hetzelfde als wat ik nu voel nu ik gestopt ben. Het zal in nauw verband staan met de hypofyse denk ik.
Ik ben al aan het zoeken op internet.
Als ik wat duidelijks heb gevonden zet ik de verwijzing hier neer. Of iemand anders moet ons kunnen helpen
Wink
Naar boven
Carla1969

BerichtGeplaatst: Ma 12 Jun , 2006 1:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb van beiden veel last gehad. Die "stroom schokjes" heb ik al jren. Nog ver voor ik Graves had.
Die aanvallen van plotselinge duizeligheid kreeg ik toen de behandeling begon en mijn waarden gingen zakken. Het ene moment loop je gewoon boodschappen te doen, het andere moment zo duizelig dat je elk moment flauw zou kunnen vallen. Echter ben ik nooit echt flauwgevallen..
Nu zit ik iets verder in de behandeling, bijna in balans met medicijnen, en de duizeligheden zijn ook weg.
Naar boven
Frietsje

BerichtGeplaatst: Ma 12 Jun , 2006 7:51    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

Ik heb nog niet heel veel last gehad van duizeligheid, maar dat van die stroomstootjes herken ik wel! Vanuit de nek naar mn hoofd daarna begint het helemaal te tintelen, erg vervelend. Grappig om het hier te lezen want ik had het helemaal niet inverband gebracht met Grave. Weet pas sinds 4 weken dat ik het heb en ben net begonnen met strumazol. En heb sinds dien er eigenlijk ook geen last meer van gehad.

Groet,
Frida
Naar boven
Alice

BerichtGeplaatst: Ma 12 Jun , 2006 8:36    Onderwerp: Reageer met quote

Hier beneden alvast een gedeelte over hoe dit werkt. Volgende week moet ik voor controle naar de internist en zal daar eens een vraag over stellen. Maar ondersetaande is best interressant eigenlijk:

Wat is de hypofyse?

De hypofyse is een kleine klier die aan de basis van de hersenen ligt net achter de neusbrug, in een holte van de schedelbasis. Het is verbonden met een steeltje uit de hersenen dat hypothalamus heet. Dit kliertje ter grootte van een flinke erwt weegt ongeveer een halve gram en heeft een belangrijke functie.

De hypofyse heeft een centrale regulerende rol in de hormonale huishouding. Zo benvloedt en stimuleert de hypofyse o.a. de schildklier, de bijnieren en geslachtsklieren. Daarnaast produceert de hypofyse ook zelfstandig werkende hormonen zoals het belangrijke groeihormoon en prolactine dat o.a. van belang is voor de borstontwikkeling en de melkafscheiding.

Afwijkingen van de hypofyse kunnen dus ingrijpende gevolgen hebben, hetzij doordat er teveel van een bepaald hormoon geproduceerd wordt of te weinig, leidend tot een wijd scala aan klinische problemen.

Hypofyseaandoeningen worden vaak veroorzaakt door kleine gezwelletjes, die gelukkig meestal goedaardig zijn. Deze gezwelletjes kunnen zelf een teveel aan hormoon afscheiden. Daarnaast kunnen ze door druk op andere delen van de hypofyse leiden tot vermindering van de hormoonproductie. Chirurgische behandeling of bestraling van hypofysegezwelletjes kunnen op hun buurt ook weer leiden tot een verminderde functie van de hypofyse evenals ontstekingen en bloedingen.

Een probleem bij verschillende hypofyseaandoeningen is dat de symptomen zich vaak heel langzaam en haast ongemerkt ontwikkelen waardoor zo'n aandoening pas in een vergevorderd stadium onderkend wordt. Dit wordt ook al bevorderd door het feit dat deze aandoeningen relatief weinig voorkomen, waardoor er een algemene onbekendheid met de symptomen bestaat. Een voorbeeld van zo'n aandoening is acromegalie, veroorzaakt door een teveel aan groeihormoon op volwassen leeftijd. Symptomen hierbij zijn o.a. verandering van uiterlijk, vergroting van handen en voeten, vermoeidheid, overmatig transpireren, afname geslachtsfuncties. De diagnose wordt bij deze aandoening vaak meer dan 10 jaar na het begin van de eerste symptomen gesteld.

BRON: www.hypofyse.nl
En nog een verwijzing die duidelijk aangeeft hoe het werkt :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypofyse
Naar boven
Agnes

BerichtGeplaatst: Ma 12 Jun , 2006 9:06    Onderwerp: Reageer met quote

Weet je......ik moest jaren geleden voor een MRI scan om te kijken of ik tumortjes aan mijn hypofyse had. Kinderen krijgen is bij ons nl niet vanzelfsprekend en tijdens herhaaldelijke bloedcontroles bleek dat mijn prolactine te hoog was. Prolactine wordt afgescheiden door de hypofyse en dient er o.a. voor om borstvoeding te kunnen geven........alleen ik was dus niet zwanger en had geen kindje.
Soms is je prolactine dus verhoogd vanwege een goedaardige hypofyse tumor, een prolactinoom genoemd.
Alleen is de scan destijds niet door gegaan omdat ik vreselijk claustrofobisch was (ben!) en de behandeling bestaat altijd uit het slikken van medicijnen ongeacht of er nu een prolactinoom zit of niet...... Ik had nl geen eisprong door mijn verhoogde prolactine en hiervoor heb ik medicatie geslikt.

Tijdens mijn laatste prolactinecontrole, na mijn bevalling (ons Mirthe was toen rond de 6 a 7 mnd) bleek mijn prolactine goed en mijn schildklierwaarden te hoog..... Confused
Uiteindelijk bleek het dus Graves te zijn.
En toch heb ik er al vaker aan gedacht of het "hypofyseprobleem" te maken kan hebben mijn mijn schildklierprobleem.... Ik heb hier wel eens naar gevraagd aan de gynaecoloog maar die wimpelde dit af (misschien door onwetendheid?)
Woensdag moet ik weer naar de internist en dan wil ik dit toch eens aankaarten......

Wat het duizelig zijn aangaat.....
Het komt bij mij vaak opzetten als een soort van gezoem wat in mijn hoofd begint, zo maar ineens zowel bij activiteit als in rust. Vervolgens ben ik dus erg duizelig en beweging van het hoofd verergerd dit enorm. Als ik maar doodstil zit is het weg. Het voelt echt als een probleem met mijn evenwicht omdat ik tijdens de duizeligheid ook de neiging heb om "scheef" te lopen.......althans ik kan dan maar nauwelijks in een rechte lijn lopen en wijk vaak af naar links of rechts.
Gistermiddag zakte het ineens wat af en het is nu nog licht aanwezig.

Ik heb dit trouwens al jaren! Alleen lijkt het erger te zijn het laatste half jaar....

Liefs Agnes
Naar boven
marjon

BerichtGeplaatst: Ma 12 Jun , 2006 10:16    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi allemaal, ik wilde alleen maar even laten weten dat ik het hartstikke fijn vindt om deze berichten allemaal te lezen. Ik dacht dat ik ondertusssen bijna alles over de schildklier al wist maar na deze verhalen te hebben gelezen vallen er weer meer kwartjes op z'n plaats. Weer een iets geruster gevoel.
Groetjes, Marjon
Naar boven
san

BerichtGeplaatst: Ma 12 Jun , 2006 10:26    Onderwerp: Reageer met quote

hoi,hoi allemaal,

bedankt voor jullie reacties. wat kun je toch veel rare dingen hebben en krijgen, en dat het waarschijnlijk toch weer komt door graves.
ik had dit zelf ook nog niet gekoppeld aan de schildklier.
alice erg bedankt voor het opzoeken van alle info.
agnes, veel klachten die jij beschrijft komen mij ook erg bekend voor. ik ga deze klachten ook eens bespreekbaar maken met mijn internist of huisarts. ik ben benieuwd wat hij tegen jou zegt a.s woensdag.

groetjes weer,
san
Naar boven
Alice

BerichtGeplaatst: Ma 12 Jun , 2006 10:53    Onderwerp: Reageer met quote

HOi hoi San,

Graag gedaan hoor ...
maar nu zijn we er eigenlijk nog niet uit of 'electric head' of 'duizeligheid' iets te maken heeft met de medicijnen starten / stoppen en de hypofyse. Wink

als ik er aan denk vraag ik het na volgende week dinsdag.
Naar boven
san

BerichtGeplaatst: Ma 12 Jun , 2006 19:42    Onderwerp: Reageer met quote

hoi alice,

nee, dat weten we nog niet, maar door jou info weten we nu in ieder geval wat het is een waar het vandaan komt.
misschien dat agnes a.s woensdag al meer info heeft. ik ben benieuwd.
ik kon zelf ook niets meer vinden op internet m.b.t graves.

groetjes san
Naar boven
Agnes

BerichtGeplaatst: Ma 12 Jun , 2006 22:04    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga het woensdag zeker navragen.......als ik het niet vergeet Rolling Eyes
Nee zonder gekheid, ik schrijf het op zodat ik het niet vergeet want ik denk toch echt dat er een bepaald verband is tussen schildklieraandoeningen en hypofyseproblemen.
Ik laat het jullie weten!

Liefs Agnes
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Dit forum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Forum Nederlandse Vereniging van Graves Patienten forum index -> Te snelle schildklierwerking Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: